دسته‌بندی نشده

بهترین ظروف برای آشپزی

ظروف آشپزی

ظروف آشپزی

ظروف آشپزی در واقع مجموعه ای از لوازم و وسایل مورد نیاز برای آشپزی کردن هست که استفاده از این وسایل امری ضروری برای پخت و پزه. این ظرف ها علاوه بر کارایی ویژه ی خود در حفظ سلامت غذا و در نهایت سلامت ما تاثیر مستقیمی دارند ، پس انتخاب درست و استفاده ی صحیح رو حتما باید در نظر گرفت .

ظروف آشپزی

 

 

انواع ظروف آشپزی

ظروف استیل : 

این ظرف ها یکی از قدیمی ترین نوع ظروف هستند که به علت مشخصات منحصر به فرد خود همچنان در آشپزخانه ها دیده میشن ، ظروف استیل ساخته شده از ترکیب آهن و فلزاتی همچون کروم، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم ساخته شده و هر چقدر متریال ساخت این محصول مرغوب تر باشد در نتیجه مقاومت بالاتری خواهد داشت.

ظروف استیل

ظروف استیل جاذب باکتری نیستند و از نظر سلامت یکی از بهترین ظرف ها هستند به همین علت از قدیم تا به امروز در بیمارستان ها و مراکز درمانی همچنان از آنها استفاده میشود ، اما این مدل ظرف ها گزینه ی مناسبی برای سرخ کردن و تفت دادن غذا نیستند چون حرارت را به طور یکنواخت منتقل نمی کنند و غذا را باید مرتب در آن بهم زد تا یکنواخت حرارت ببیند.

بیشتر بخوانید : برای مطالعه ی ویژگی‌های ظروف نگهدارنده غذا که هنگام خرید باید بدانید ! به ادامه مطلب بروید ….

ظروف تفلون :

ظروف تفلون همان ظرف های هستند که به نام ظروف نچسب شناخته میشوند این ظرف ها در واقع همان ظروف آلومینیوم یا استیل هستند با روکش پلی تترافلوئورواتیلن پوشانده می شوند و قابلمه یا تابه ی معمولی رو تبدیل به ظرف نچسب میکنند.

ظروف تفلون

نکته ی قابل توجه در ارتباط با این ظرف ها این است که نباید آن ها را با فرچه ، سیم و شوینده های خشن مورد شست و شو قرار داد زیرا رفته رفته روکش مخصوص این ظرف از بین رفته و مواد شیمیایی حاصل از آن به آرامی وارد غذا می شوند که اثرات نامطلوبی بر سلامت انسان دارند.

ظروف لعابی یا سفالی :

ظروف سفالی و لعابی از قدیمی ترین ظزف ها برای نگهداری و پخت پز هستند و در گذشته از آن ها بیشتر استفاده میشده اما این ظروف از استهکام خوبی برخوردار نیستند و علاوه بر آن آثار و رنگ غذا به داخل آنها نفوذ کرده و زیبایی آن را از بین میبرد.

ظروف سفالی

برخی از ظرف های سفالی نیز با رنگ های شیمیایی غیر استندار تزیین میشوند که خود حاوی فلزات سنگین مثل سرب است. اینگونه رنگ ها برای سلامتی بسیار مضرند و باعث کند ذهنی، افسردگی و حتی مسمومیت های درازمدت می شوند.

ظروف مسی : 

سالم ترین و بهترین ظرف ها برای پخت و پز ظرف های مسی هستند ، البته حتما باید به شیوه ای صحیح قلع اندود شده باشند تا باعث مسمومیت های غذایی نشوند .

ظروف مسی

برای شست و شوی ظرف های مسی باید دقت داشت که این لایه قلع از بین نرود و دچار خط و خش نشود تا در نهایت سلامت غذا را به خطر نیاندازند.

ظروف پیرکس :

پیرکس ها جز یکی از بهترین گزینه های برای پخت و پز هستند چون در زمان پخت و پز مواد اسیدی و مواد بازی، روی این ظروف تاثیری ندارند ، علاوه بر آن گرما را به صورت یکنواخت پخش میکنند و در نتیجه بهترین نوع پخت را فراهم میسازند .

ظروف پیرکس

نکته ی قابل توجه کاربردهای مختلف این ظرف است میتوان آن را داخل فر ، در ماکروویو یا روی شعله ی اجاق گاز قرار داد و انواع خوراکی ها را در آن طبخ کرد.

ظروف چدنی :

ظروف چدنی یکی از پر مصرف ترین ها هستنند و امروزه در بیشتر منازل از این ظرف ها استفاده میشود ، قابلمه و تابه های چدنی نسبت به سایر ظروف شکل ظاهری بهتری دارند و چون حرارت را به خوبی نگداشته و در سراسر ظرف به صورت یکنواخت پخش میکنند گزینه ی مناسبی برای پخت و پز هستند ،هرچند که معمولا لایه ی درونی این ظرف ها از نوع تفلونی است و در نتیجه مضرات تفلون را نیز به همراه دارند.

ظروف چدنی

ظروف سرامیکی :

ظروف سرامیکی نوع جدیدی از ظروف نچسب هستند که در واقع داخل آن از ترکیبات مختلف آلومینیوم و چدن ساخته شده و یک لایه سرامیکی براق به عنوان پوشش بر روی آن کشیده شده .این ظرف های سرامیکی گزینه کم خطر و مناسبی برای پخت پز هستند.

ظروف سرامیکی

جهت بررسی ظروف پذیرایی سرامیکی بر روی آن کلیک کنید.

 

حال با توضیحات ارایه شده در ارتباط با مزایا و معایب انواع ظروف مهمترین سوالی که ذهن ما را درگیر میکند این است که مناسب ترین و بهترین ظروف برای آشپزی کدام یکی از موارد ذکر شده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت…

چگونه ظروف آشپزی را انتخاب کنیم؟

  1. ظروفی را انتخاب کنیم و شست و شو و تمیز کردن آنها آسان باشد و بعد از شست و شو میکروب و آثار غذا روی آن باقی نماند.
  2. از ظروفی استفاده کنیم که برای استفاده روزمره مناسب باشند.
  3. سالم ترین نوع ظرف را انتخاب کنیم و فقط از روی ظاهر آن تصمیم به خرید نگریم.
  4. ظرف های که سازگاری بالاتری با محیط زیست  دارند را انتخاب کنیم تا آسیب کمتری به خود و اطرافیان برسانیم.

 

سخن آخر

فروشگاه اینترنتی هومکده با ارائه ظروف آشپزی برند ایکیا می‌تواند در خرید این ظروف به شما کمک بسیاری کند. ظروف این برند در سایت هومکده با قیمت‌های مناسب و در پکیج‌های تخفیفی عرضه می‌شوند. برای خرید انواع ظروف فر  و قابلمه و ماهیتابه  فقط کافی است لینک مربوط به آن شوید و لذت خرید را تجربه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *